Γεγονός 1ο: Μουσική ακούμε όλοι. Συχνά ή σπάνια. Συνειδητά ή όταν τύχει. Για να ταξιδέψουμε, να προβληματιστούμε, να ψυχαγωγηθούμε ή απλά να διασκεδάσουμε.
Γεγονός 2ο: Όλοι έχουν αγαπημένα τραγούδια. Πολλά ή λίγα. ‘Ποιοτικά’ ή ‘εμπορικά’. Παλιά ή καινούργια. Επειδή τα έχουμε συνδέσει με προσωπικές στιγμές, τα έχουμε αγαπήσει για τη μουσικότητα τους, μας τα έχουν επιβάλει τα ΜΜΕ ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο.
Πως θα σας φαινόταν λοιπόν σε λίγα χρόνια να μην υπάρχουν πλέον τραγούδια να αγαπήσετε; Η προοπτική του όταν θα έχετε φτάσει 50 ετών, τα αγαπημένα σας ακούσματα να είναι αποκλειστικά από την ηλικία των 15-25; Φυσικά σαν γενικός κανόνας αυτό ίσχυε ανέκαθεν: τα πρώτα μουσικά ακούσματα μας συντροφεύουν μια ζωή. Εγώ όμως μιλάω για κάτι διαφορετικό: Να μην υπάρχει πλέον μουσική να μας συγκινεί. Το ότι σε λίγες δεκαετίες (ίσως και μόλις χρόνια) η τέχνη της μουσικής δημιουργίας θα είναι κλινικά νεκρή, λοβοτομημένη, ανίκανη να προκαλέσει πλέον έντονα συναισθήματα στους ακροατές! Ας το πάρουμε λίγο από την αρχή όμως…
Η ιστορία της pop μουσικής (http://en.wikipedia.org/wiki/Pop_music), με όλα τα παράγωγα αυτής, έχει συνοπτικά ως εξής: Στη δεκαετία του ‘50 κάτι ωραίοι τύποι στις ΗΠΑ δημιούργησαν το rock n roll συνδυάζοντας jazz, folk και blues επιρροές. Στα 60s και 70s η μουσική τελειοποιήθηκε και άνθησε σε παρακλάδια, ενώ ανέκυψαν οι (κατά κοινή ομολογία) σημαντικότεροι καλλιτέχνες στα περισσότερα είδη. Επίσης, αναπτύχθηκαν κατά κόρον οι έννοιες: live εμφάνιση, φεστιβάλ, top20 τραγούδι/άλμπουμ, δισκογραφικό συμβόλαιο και γενικότερα η έννοια του music business. Στα 80s και 90s, συνεπικουρούμενο και από την εμφάνιση του ΜTV, το όλο πράγμα γιγαντώθηκε, με τα συμβόλαια των πιο επιτυχημένων καλλιτεχνών να φτάνουν σε αδιανόητα ύψη (αποκλειστικά για ηχογράφηση και προώθηση άλμπουμ), ενώ παράλληλα η εμφάνιση του cd αναβάθμισε τη ποιότητα του ήχου και την πρακτικότητα της ακρόασης. Και κάποια στιγμή, εκεί κοντά στα μέσα των 00s…η μουσική βιομηχανία συνειδητοποίησε ότι είναι άρρωστη βαριά!
Κάποιοι ίσως θα πούνε πως το όλο πράγμα βρώμαγε από τη στιγμή που έγινε δυνατή η αντιγραφή του δίσκου (και αργότερα του cd) σε κασέτα, μετά σε cd, κλπ κλπ. Όμως για μένα, το σημείο καμπής στην δημιουργία μουσικής, το οποίο παράλληλα σήμανε την αρχή του τέλους, ήταν η πρώτη μέρα που λειτούργησε το Napster (http://en.wikipedia.org/wiki/Napster)!
Δεν έχω καταφέρει να βρω την ακριβή ημερομηνία, πάντως ήταν σίγουρα Ιούνιος 1999 όταν η πρώτη (πρωτόγονη για τα σημερινά δεδομένα) μηχανή downloading ‘ανέβηκε’ στο Internet…και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Εν έτει 2010, η μεγάλη πλειοψηφία της διακίνησης μουσικής (παλαιάς και νέας) γίνεται online και κατά μεγάλο ποσοστό δωρεάν. Λίγοι πλέον ‘ρομαντικοί’ αγοράζουν cd και στα επόμενα χρόνια θα είναι ακόμα λιγότεροι.
Οι περισσότεροι έχουμε ακούσει την δημοφιλή ‘παραβολή’ με τον Καποδίστρια και τις πατάτες (http://www.pare-dose.net/?p=890). Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα έχει εφαρμογή σε πάρα πολλές καταστάσεις. Δηλαδή, κάποια αγαθά καλώς ή κακώς αποκτούν μεγαλύτερη υπεραξία, και ο ίδιος άνθρωπος εκτιμά περισσότερο την αξία τους, όταν πρέπει να καταβάλει έστω και ελάχιστο τίμημα. Μιλώντας από προσωπική εμπειρία, τα άλμπουμ που έχω αγοράσει και έχω αφιερώσει συνειδητά συγκεκριμένο χρόνο για την ακρόαση και κατανόηση τους, είναι σε ποσοστό 90% χαραγμένα πολύ πιο βαθιά μέσα μου από τα εκατοντάδες ψηφιακά άλμπουμ σε μορφή mp3 που έχω ακούσει! Οι νέοι ακροατές σήμερα μπορούν να βρουν τα πάντα, ανά πάσα στιγμή, χωρίς να πληρώσουν δεκάρα! Θεωρώ έτσι πολύ πιθανό ένας πιτσιρικάς να ‘σκοντάψει’ σε κανένα ψηφιακό δίσκο-διαμάντι του παρελθόντος και αντιμετωπίζοντας το με την το-ακούω-μια-φορά-στα-γρήγορα-γιατί-έχω-1.000.000-ακόμα λογική να χάσει μια πολύ σημαντική μουσική εμπειρία.
Το παραπάνω λειτουργεί με πολλαπλό τρόπο. Τουτέστιν:
- Οι καλλιτέχνες γνωρίζοντας πως το 90% του κόσμου θα αποκτήσει το νέο τους άλμπουμ δωρεάν και απροβλημάτιστα, επικεντρώνονται σε 1-2 κομμάτια του δίσκου που θα λειτουργήσουν ως ‘ραδιοφωνικοί κράχτες’. Η δημιουργικότητα ανέκαθεν συμβάδιζε με τις προσδοκίες που πιστεύεις ότι έχει το κοινό σου από σένα.
- Οι δισκογραφικές, έχοντας σαφώς λιγότερα έσοδα από πωλήσεις, δεν διαθέτουν πλέον μεγάλα budget για ακριβές παραγωγές δίσκων και επικεντρώνονται στα έσοδα από συναυλίες
- Οι οπαδοί πνίγονται στη θάλασσα των δωρεάν downloads και τελικά καταλήγουν να έχουν άπειρη, αλλά να ακούνε πραγματικά ελάχιστη μουσική
- Για όλους τους παραπάνω (και κάποιους ακόμα) λόγους, το ειδικό βάρος των μουσικών καλλιτεχνών σήμερα υστερεί σε σχέση με τους αντίστοιχους των προηγούμενων δεκαετιών
Σας λένε κάτι τα ονόματα: Arctic Monkeys, Snow Patrol, Muse, Kaiserchiefs, Kooks, Kings of Leon, White Stripes, Kasabian (είναι ορισμένα από τα πιο γνωστά σύγχρονα ροκ γκρουπ); Αν ναι, μπορείτε να ονομάσετε 1 τίτλο τραγουδιού από το καθένα. Μπορείτε να θυμηθείτε περίπου πως μοιάζουν τα μέλη τους; Μήπως μπορείτε να μου αναφέρετε το τελευταίο hit από τα Κίτρινα Ποδήλατα ή αυτουνού-του-τύπου-από-το-X-Factor. Μήπως θυμάστε να ονομάσετε 5 τραγούδια που ακούσατε την τελευταία 5ετία και σας έχουν μείνει από τότε; Πριν από 15 χρόνια, ακόμα και ο πιο ανίδεος ήξερε ότι το Wind of Change είναι των Scorpions, το Smells Like Teen Spirit των Nirvana και το Μια βραδιά στο Λούκι των Κατσιμιχαίων. Το Losing my Religion το μουρμούριζαν ακόμα και οι γιαγιάδες στις λαϊκές (γεγονός!) και όταν κάποιος έβλεπε έναν τύπο με μαύρο γλυμμένο μαλλί, δερμάτινο τζάκετ και γυαλιά-μύγα ήξερε ότι ήταν ο Bono (ή έστω ‘αυτός από τους U2’).
Η μουσική πλαστικοποιήθηκε, έγινε φαστ φουντ. Σταμάτησε να απευθύνεται σε αυτούς που ενδιαφέρονται να την κάνουν κτήμα τους και άρχισε να αφορά όσους διαθέτουν pc και internet, δηλαδή και την κουτσή Μαρία! Για το λόγο αυτό, όπως η τηλεόραση και η δωρεάν παιδεία, είναι προορισμένη να απαξιωθεί σταδιακά ως ένα δεδομένο αγαθό που θα θεωρείται αδιανόητη η πληρωμή οποιουδήποτε τιμήματος για την απόκτηση του.
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο!. Δεν είχα σκεφθεί αυτή την πτυχή για να είμαι ειλικρινής. Στο μεταξύ, καθώς γράφω αυτά, παράλληλα κατεβάζω από το Greekddl!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλοι μας κατεβάζουμε ή έχουμε κατεβάσει κατά καιρούς αρχεία μουσικής ή ταινιών. Κανείς δεν μπορεί να αλλάξει την φορά των πραγμάτων. Το πρόβλημα έιναι κυρίως για τους μουσικόφιλους, που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τις συνέπειες της πρακτικής αυτής...
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως όμως η παρακμή αυτή που βλέπεις να μην είναι παρακμή της μουσικής γενικότερα, αρά του ροκ που ύστερα από τη χρυσή εποχή του, πλέον η συνέχεια του είναι υπό αμφισβήτηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαινούρια είδη μουσικής έχουν αναδυθεί όπως House, techno, progressive και διάφορα που δεν τα ξέρω κιόλας. Ίσως πρόκειται περί είδη μουσικής που η διαδικτυακή τεχνολογία είναι φιλική μαζί τους.
Πάντως για το ροκ έχεις δίκιο. Και μόνο που θα φάμε στη μάπα πάλι τα ραμολιμεντα τους scorpions λεει πολλά...
Αν κάνεις μια επέκταση και σε άλλα είδη μουσικής θα δεις ότί ισχύει το ίδιο παντού. Δες για παραάδειγμα τα λαίκα-σκυλάδικα: έχουν καμία σχέση οι πωλήσεις με 10 χρόνια πριν; Εδώ μείωσαν στο μίσο το νούμερο των πωλήσεων για χρυσό και πλατίνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ηλεκτρονική μουσική από την άλλη είναι από τη φύση της πιο εύκολο να παραχθεί από τον οποιοδήποτε (αρκεί να έχει κάποιο ταλέντο και τα κατάλληλα μηχανήματα) και για αυτό ίσως νομίζεις ότι δεν επηρρεάζεται τόσο. Ένας dj βγάζει λεφτά παίζοντας και σε club και επιπλέον αυτοπρομοτάρεται και κάνει ο ίδιος τις παραγωγές των τραγουδιών του.
Στο τέλος της ημέρας όμως, όταν θα φαλιρήσει και η τελευταία δισκογραφική, δεν θα υπάρχει και παραγωγή νέας μουσικής! Αυτό δεν καταλαβαίνουν πολλοι που ωρύονται πως το downloading είναι η ''εκδίκηση κατά των δισκογραφικών που μας ρουφούσαν το αίμα με τα ακριβά cd τόσα χρόνια''. Οχι πως δεν ισχύει και αυτό, αλλά ίσως τελικά να ήταν αναγκαίο κακό...
Μεγάλο θέμα άνοιξες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό τη στιγμή που βγήκαν απωλεστικοί codecs που κατάφεραν να συνδυάσουν μικρό μέγεθος αρχείου με καλή ποιότητα, η μουσική βιομηχανία ήταν καταδικασμένη. Φυσικά, δεν ισχύει μόνο στη μουσική (mp3 κτλ ) αλλά και στον κινηματογράφο ( avi container ). Τώρα πια δεν μας νοιάζει καν το μέγεθος του αρχείου και κατεβάζουμε τα πάντα ( hd, ripped cds κτλ ) στους τεράστιους σκληρούς μας.
Κάνεις πολύ μεγάλος λάθος όμως να κατηγορείς το internet και πόσο μάλλον το napster για αυτή την κατάσταση. Αυτό που βλέπω εγώ είναι ότι σχεδόν καμία δισκογραφική δεν προσπάθησε να εναρμονιστεί με τις καταστάσεις. Που βρίσκονται τα on-line shops; Από τη στιγμή που το κόστος για να διατηρήσεις ένα e-shop είναι αμελητέο μπροστά πχ σε ένα metropolis και παράλληλα δεν υπάρχουν κόστη παραγωγής ( cd, artwork κτλ ) γιατί να μην πουλήσεις το νέο cd των χ για 3€; Που είναι το πρόβλημα; Σε πληροφορώ πως τα κέρδη θα είναι πολύ περισσότερα.
Θέλω πάρα πολλά να γράψω, αλλά δε με χάλασε που πρέπει να πάω δουλειά. Κερνάω καφέ όμως, να στα πω για να αλλάξεις γνώμη.
En Taro Tassadar
Καταρχάς δεν κατηγορώ κανέναν. Όπως λέω και παραπάνω, κανείς δεν μπορεί να αλλάξει την φυσική τροπή των πραγμάτων. Απλά οριοθετώ το, κατά τη γνώμη μου, σημείο 'μηδέν' για τη μουσική βιομηχανία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό εκεί και πέρα, φίλε Νίκ, έχεις απόλυτο δίκιο για τα e-shop. Τα πρώτα 3-4 χρόνια όι δισκογραφικές ούτε καν είχαν σκεφτεί να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία προς όφελος τους, όντας Α.Ε. που σημαίνει άπληστες για max κέρδη! Αργότερα κατάλαβαν τη μαλακία τους...
Ακόμα και τα e-shop πάντως δεν λύνουν το πρόβλημα γιατί:
α. Η ποιότητα του mp3 είναι πάντα κατώτερη του cd (άρα πάει στράφι η παραγωγή..)
β. Γιατί να πληρώσεις για κάτι ενώ μπορείς να βρείς ΆΚΡΙΒΩΣ το ίδιο τσάμπα;
γ. Ποιός διασφαλίζει ότι οι 100 που αγοράζουν 3 ευρώ το άλμπουμ δεν το δίνουν τσάμπα σε άλλους 100.000;
Food for thought...
Για το α:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός από το mp3, υπάρχουν και άλλοι loseless codecs με ποιότητα cd. Μόνο το μέγεθος διαφέρει, αλλά νομίζω πια πρόσβαση σε ευρυζωνικές συνδέσεις έχουν οι περισσότεροι.΄
Για το β:
Να σου απαντήσω με ένα παράδειγμα. Στο e-shop της η δισκογραφική ανεβάζει το νέο album των χ σε τιμή όπως είπαμε 3€. Παράλληλα,στην ίδια τιμή, προσφέρει και το artwork σε υψηλής ανάλυσης photos + κάποια extras ( συνεντεύξεις, live ). Με 2€ ( γιατί τόσο περίπου είναι το κόστο παραγωγής μαζί με κάποιο μικρό κέρδος ) έχεις και το original cd σπίτι. Πως σου φαίνεται;
Με 5€ έχεις το cd σου,τα κομμάτια στον υπολογιστή σου και είσαι άρχοντας.
Ειδικά άμα το συνδυάσεις και με διάφορους διαγωνισμούς ( δωρεάν tickets,events κτλ ) νομίζω πως το πακέτο είναι δελεαστικότατο. Έστω και μία δισκογραφική να το έκανε αυτό, θα είχε τρομερά κέρδη. Όμως προτίμησαν να ενώσουν τις δυνάμεις και να κυνηγούν τους απανταχού downloaders ( λέγε με riaa και mpaa για moviez). Άμα είχα αυτή την προσφορά, ευχαρίστως να έδινα χρήματα και να αγόραζα όσα περισσότερα cd μπορούσα.
Ξέρεις οτι παλαιότερα πήγαινα σε πολλές συναυλίες, τώρα όμως δεν πάω συχνά και ένας από τους λόγους είναι αυτός που ανέφερες.
Γιατί να δώσω ρε φίλε 150€ ( έλεος, 50.000δρχ!!!). Για να ρεφάρει η δισκογραφική και οι διοργανωτές τα σπασμένα; Sorry e,δε θα πάρω.
Για το γ:
Είναι ακριβώς όπως με τις κασσέτες. Το ποσοστό της πειρατείας παραμένει σχεδόν το ίδιο. Πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα αντιγράφουν/κατεβάζουν παράνομα. Είναι αναπόφευκτο. Απλά, αν παλαιότερα το αγόραζαν 1000 και το αντέγραφαν σε 100, τώρα θα το αγοράσουν 1.000.000 και θα το δώσουν σε 100.000.
Μην ξεχνάς και το τρομερό πλεονέκτημα που έχει το internet, είναι παγκόσμιο. Η τοπικότητα έχει ελάχιστη σημασία.
Εν κατακλείδι, το internet αντί να είναι το απόλυτο μέσο διακίνησης μουσικής και διαφήμισης από τις δισκογραφικές, έχει γίνει εμπόλεμη ζώνη. Το πληρώνουν ακριβά και μαζί με αυτούς η νέα γενιά που ίσως χάσει τα διαμάντα του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος στη χαώδη music library του υπολογιστή της.
Αuir will be avenged!
Η ευφράδεια και το εύρος των επιχειρημάτων σου με εντυπωσιάζουν. Respect!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια να τα θυμάσαι όλα αυτά όταν σε 10-20 χρόνια δεν θα παράγεται πλέον σοβαρή μουσική και εγώ θα έχω γίνει προφήτης!
Συμφωνώ σε πολλά με όλους σας, έχω να προσθέσω το εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι υπέρ του Ίντερνετ και της εξάπλωσης της μουσικής μέσω αυτού, καθώς θεωρώ ότι η ενημέρωση για όσους "ψάχνονται" μουσικά είναι σημαντική μέσα από αυτό.
Από εκεί και πέρα ο καθένας έχει κάτι να πει μουσικά. Παρθενογένεση στην Τέχνη και ειδικά στη μουσική δεν υπάρχει, όλοι είναι επηρεασμένοι από άλλους ή στη χειρότερη τους αντιγράφουν!
Δίσκος που βγαίνει και αξίζει 100 % ήταν πάντα σπάνιο φαινόμενο, πολύ περισσότερο στις μέρες μας.
Σε ότι έχει να κάνει με το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης, σόρι αλλά δεν λυπάμαι καθόλου τις δισκογραφικές οι οποίες χρόνια τώρα πλούτιζαν εις βάρος των καταναλωτών. Και επέβαλλαν με τους τρόπους τους ποια τραγούδια θα γίνονταν επιτυχίες!!! Πράγμα που επιχειρούν και σήμερα αλλά δεν τους βγαίνει όπως παλιά.
Με όσα λές Δημήτρη συμφωνώ και εγώ. Η σύζητηση όμως δεν αφορά την ενημέρωση μέσω internet, την παρθενογένεση στη μουσική ή την οικονομική ζημιά των εταιριών. Έχει να κάνει με τη ζημιά που γίνεται σε ένα αγαθό (εν προκειμένω τη μουσική) όταν όλοι μπορούν να το αποκτήσουν δωρεάν, ενώ για την δημιουργία του δαπανάται ένα σημαντικό ποσό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ για να πάω την κουβέντα σε άλλο επίπεδο, θα πω το εξής: Συμφωνώ με όλα τα παραπάνω. Και με τους λόγους τις κρίσης, τους τρόπους που θα μπορούσε να πουλιέται η μουσική online κλπ κλπ. Με την ανάλυση των αιτιών και των λόγων όμως χάνεται η ουσία...
Η ιστορία λοιπόν έχει δείξει ότι όταν ένα αγαθό προσφέρεται δωρεάν συνήθως η αντιλαμβανόμενη αξία του από τον καταναλωτή (έστω και υποσυνείδητα) μειώνεται αναλογικά. Συμφωνείτε λοιπόν (ή όχι) ότι η μουσική, με την πορεία που έχουν πάρει τα πράγματα αυτή τη στιγμή, είναι πολύ πιθανό σε 10-20 χρόνια να έχει υποβιβαστεί στη συνείδηση μας ως ένα συνοδευτικό αγαθό στη ζωή μας; Σκεφτείτε λίγο τα παραδείγματα που αναφέρω πιο πάνω, αλλά και επιπλέον την πορεία που πήραν αγαθά όπως η φωτογραφία και οι φωτογραφικές μηχανές (μετά την έλευση των ψηφιακών φοτό) και κυρίως οι εφημερίδες (με την εμφάνιση των free press και της ενημέρωσης από το internet).
Θα μιλήσω για τις εφημερίδες μιας και είναι το στοιχείο μου. Ειλικρινά θεωρώ ότι την πτώση δεν την έφεραν τόσο τα free press έντυπα ή το Ίντερνετ, όσο η ποιότητα των εφημερίδων που δυστυχώς πέφτει διαρκώς. Συν το γεγονός ότι οι εφημερίδες εξυπηρετούν συμφέροντα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην εποχή της πληροφορίας που όλα τρέχουν με καταιγιστικούς ρυθμούς για να αξίζει κάτι να το αγοράσεις (σε επίπεδο εφημερίδας μιλώ πάντα) σημαίνει ότι περιλαμβάνει στους κόλπους της γενναίες πένες. Και όχι σε ότι έχει να κάνει στην είδηση ακριβώς, όσο στην ανάλυσή της ή το σχολιασμό της.
Δυστυχώς, οι γενναίες πένες είναι ελάχιστες σήμερα στην Ελλάδα. Με τα γνωστά αποτελέσματα.
Από εκεί και πέρα θεωρώ ότι για την πλειοψηφία του κόσμου ανέκαθεν η μουσική ήταν ένα συνοδευτικό αγαθό της ζωής του.
Πες με αισιόδοξο αλλά πιστεύω πως ακόμα και μέσα από αυτή τη διαδικασία υποβιβασμού πάντα θα υπάρχουν διαμάντια που θα αναδεικνύονται, σε οποιαδήποτε μορφή Τέχνης. Και τα παραδείγματα, ακόμα και σήμερα, στο "βομβαρδισμό" που δεχόμαστε, είναι ουκ ολίγα.
The world is changing όπως έλεγε και ο Τόλκιν δια στόματος Έλροντ...:)